Klachten over spam
Volgens de telecommunicatiewet is het sinds kort verboden spam te versturen. De OPTA is belast met het behandelen van klachten hierover en het uitdelen van boetes aan partijen die ongevraagde e-mail hebben verstuurd. U kunt voor meer informatie en het indienen van spamklachten terecht op de website http://www.spamklacht.nl/.
DataWeb heeft verbindingen met Spamcop, Sorbs en Surbl, dynamische ‘blacklists’ of zwarte lijsten waar gedurende een aantal uren IP adressen op vermeld staan waarvandaan de afgelopen uren veel spam vandaan is gekomen. Ook kijken we bij Virbl om te kijken of er verbindingen gemaakt worden met onze mailservers van IP adressen die de afgelopen uren bekend zijn als virusverspreiders. En we kijken bij Ordb, een bekende relay blacklist waar mailservers in geregistreerd worden die open staan voor relay. U kunt zelf spam indienen bij Spamcop, zodat u de Internetgemeenschap helpt spam tegen te gaan. Zodra een mailserver mail wil afleveren en het blijkt dat deze mail afkomstig is van een IP adres waarvandaan veel spam is verzonden, wordt de verbinding weer verbroken.
Voor klanten van DataWeb zonder eigen mailserver, dus die mailboxen gebruiken die bij DataWeb staan, wordt spamfiltering toegepast. Dit moet wel, omdat anders de apparatuur die wordt gebruikt voor de mail bezwijkt onder de grote hoeveelheid spam. Let op: het filteren op spam is niet perfect! Mail kan altijd door een goedwillende partij zodanig opgemaakt worden in bijvoorbeeld HTML dat het erg op spam lijkt. In dat geval zal het mailtje ook door het spamfilter als spam gezien worden.
Veel spam echter zal niet door het spamfilter worden herkend, omdat men ook wel plaatjes (advertenties) gebruikt die pas worden gedownload op het moment dat U de spam opent. Een spamfilter kan inmiddels wel in plaatjes “kijken”, welke teksten er worden gebruikt, maar dit staat nog in de kinderschoenen en functioneert nog verre van perfect.Als u mail binnen krijgt met in het onderwerp vermeld: DW-SPAMALERT, dan heeft het DataWeb spamfilter het mailtje aangemerkt als zijnde “waarschijnlijke spam”. Dit mailtje heeft dan een bepaalde lage spamscore die wij eraan toekennen dat het nog wordt doorgelaten maar wel gemarkeerd. U kunt uw voordeel hiermee doen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een filter in uw mailprogramma of op uw mailserver. Spam die een bepaalde hoge score behaalt wordt tegengehouden. Zeker als het bekende mail betreft waarvan het zeker is dat het spam betreft.
Voor de gemarkeerde mail die dus lijkt op spam is het mogelijk deze zelf te verplaatsen of te verwijderen in uw mailserver of mailprogramma. In de meeste mailprogramma’s zijn filters aanwezig die in mailberichten kunnen kijken. Op die manier kunt U spamberichten meteen de prullenbak in laten verdwijnen als U het filter vertelt waar deze op moet letten in een mailbericht. Mail bestaat altijd uit kopregels, ook wel ‘headers’ genoemd, en de ‘body’, oftewel het bericht zelf. Als een mailtje door DataWeb gezien wordt als een mogelijk spambericht, dan wordt het mailtje aangepast door de volgende acties:
Het filter in uw mailprogramma of mailserver kunt U zo instellen dat wanneer er in de headers van het mailtje het woord X-Spam-Flag: YES voorkomt, het mailtje gewist wordt. Ook kunt U het filter laten kijken naar het onderwerp. U laat het filter dan zoeken in het onderwerp naar de string **** DW-SPAMALERT *****.
U kunt zelf voorkomen dat u veel spam binnenkrijgt. Hier volgt een aantal tips die u hierbij helpen: