Het internet ligt eruit! Paniek, want alles ligt stil. U bent onbereikbaar voor klanten; geen telefonie en geen e-mail. Ook uw bestelsysteem ligt plat, help! Uw netwerk is het fundament voor uw dagelijkse bedrijfsvoering. Met name op het moment dat er even géén verbinding is en uw bedrijfsprocessen worden onderbroken, wordt het belang pas écht goed duidelijk. Met een hoogwaardige zakelijke internetverbinding waarborgt u uw continuïteit. Maar op welke kwaliteitseisen moet u letten bij het aanvragen van zakelijk internet? Wij hebben de belangrijkste voor u uiteengezet.
De meest in het oog springende eigenschap van zakelijk internet is de bandbreedte. De beschikbare bandbreedte van de internetverbinding wordt gebruikt om gegevens te ontvangen (download) en gegevens te versturen (upload). Traditioneel was in zakelijke internetverbindingen vooral bandbreedte gereserveerd voor download en was er maar beperkte bandbreedte voor upload. Voor ‘gewoon’ surfen op het internet is dat vaak prima, maar Cloud toepassingen zoals Microsoft Office 365 of Google Docs vragen ook voldoende uploadbandbreedte. Daarom is een symmetrische verbinding wenselijk om soepel te kunnen werken. Een volledig symmetrische verbinding heeft net zoveel bandbreedte voor upload als voor download beschikbaar en is daardoor veel beter geschikt voor werken in de Cloud. Symmetrische verbindingen vereisen typisch zakelijk glasvezel als onderliggende technologie.
De bandbreedtes waarmee internetaanbieders adverteren is in de praktijk niet altijd de daadwerkelijk beschikbare bandbreedte. De maximale capaciteit van de internetverbinding wordt vaak gedeeld met meerdere gebruikers. Dit fenomeen heet overboeking.
De mate van overboeking wordt bepaald door de overboekingsfactor. Wanneer u garanties nodig hebt op uw internetverbinding moet u dus goed op de overboekingsfactor letten.
Gangbare overboekingsverhoudingen zijn 1:4 en 1:10, waarbij de laatste betekent dat slechts een tiende van geadverteerde bandbreedte gereserveerd wordt voor u. Dit verklaart mede de soms grote prijsverschillen tussen producten (naast verschillen in bijvoorbeeld beschikbaarheid). Wanneer er geen sprake is van overboeking dan wordt dit ook wel aangeduid met 1:1.
Voldoende bandbreedte is een belangrijke voorwaarde om de investeringen in devices en Cloud toepassingen tot hun recht te laten komen. Besparen op bandbreedte is dan ook zonde van die investeringen. Hoeveel bandbreedte uw bedrijf nodig heeft is afhankelijk van de hoeveelheid Cloud toepassingen die uw bedrijf gebruikt en hoe vaak hiermee wordt gewerkt. Ook het algemeen internetgebruik vraagt bandbreedte. Hiervoor dient u niet alleen rekening te houden met het gebruik door medewerkers op locatie, maar ook dat van thuiswerkers, bezoekers en klanten die over de vloer komen.
Hoe belangrijker de beschikbaarheid van internet voor uw bedrijf is, hoe belangrijker het is om garanties af te spreken in een zogeheten service level overeenkomst of Service Level Agreement (SLA). Omdat uitval van de verbinding bij uitzondering kan plaatsvinden, is het ook belangrijk om goede afspraken te maken over de hersteltijd.
De beschikbaarheid van de internetverbinding kan verstoord worden door calamiteiten zoals een kapotte router of een kabelbreuk door graafwerkzaamheden. U kunt zich wapenen tegen deze zogenoemde Single Points of Failures (SPOF’s) door middel van:
Latency is de vertraging (uitgedrukt in milliseconden, ms) die optreedt tussen de toepassing in de cloud en de browser van de gebruiker. Een hoge latency (veel vertraging; typisch meer dan 150 ms) veroorzaakt toepassingen die traag reageren. Lage latency (weinig vertraging; typisch minder dan 150 ms) is van extra belang voor conferencing-toepassingen.
Een DDoS-aanval (Distributed Denial of Service aanval) is een gecoördineerde aanval op een website, server of ander systeem vanaf zeer veel verschillende locaties op het internet. DDoS-aanvallen vinden steeds vaker plaats, worden complexer en gevarieerder. Uw organisatie loopt hierdoor verhoogd risico om slachtoffer te worden van een aanval. Heeft u geen DDoS Protectie? Dan kan een dergelijke aanval negatieve gevolgen voor uw onderneming hebben. Denk aan: uitval van uw diensten, omzetdaling, reputatieschade en hoge herstelkosten.
Doordat de aanval van zoveel verschillende kanten komt, is het niet mogelijk om in uw netwerk technische tegenmaatregelen te nemen. Dat kan de internetprovider in zijn netwerk wel.
De continuïteit van uw bedrijfsprocessen waarborgen? DataWeb levert zakelijk internet tot wel 10 Gbit/s met de hoogst mogelijke kwaliteitseisen. Denk hierbij aan 99,9% uptime en zonder overboeking. Wij adviseren uw bedrijf uitgebreid over de optimale snelheid en bieden ondersteuning in het netwerkontwerp zodat deze toekomstbestendig is en eenvoudig te managen. Heeft u vragen of ontvangt u graag persoonlijk advies? Neem gerust contact met ons op via sales@dataweb.nl of 070 381 92 18.
Bekijk de mogelijkheden op jullie bedrijfslocatie