Specialist in zakelijk glasvezel
99,9% uptime garantie 99,9% uptime garantie
Gegarandeerde bandbreedte Gegarandeerde bandbreedte
24/7 support bij verstoringen 24/7 support bij verstoringen

Welke kwaliteitseisen zoekt u in een zakelijke internetverbinding?

Het internet ligt eruit! Paniek, want alles ligt stil. U bent onbereikbaar voor klanten; geen telefonie en geen e-mail. Ook uw bestelsysteem ligt plat, help! Uw netwerk is het fundament voor uw dagelijkse bedrijfsvoering. Met name op het moment dat er even géén verbinding is en uw bedrijfsprocessen worden onderbroken, wordt het belang pas écht goed duidelijk. Met een hoogwaardige zakelijke internetverbinding waarborgt u uw continuïteit. Maar op welke kwaliteitseisen moet u letten bij het aanvragen van zakelijk internet? Wij hebben de belangrijkste voor u uiteengezet.

zakelijk internet kwaliteitseisen

Symmetrische up- en downloadbrandbreedtes

De meest in het oog springende eigenschap van zakelijk internet is de bandbreedte. De beschikbare bandbreedte van de internetverbinding wordt gebruikt om gegevens te ontvangen (download) en gegevens te versturen (upload). Traditioneel was in zakelijke internetverbindingen vooral bandbreedte gereserveerd voor download en was er maar beperkte bandbreedte voor upload. Voor ‘gewoon’ surfen op het internet is dat vaak prima, maar Cloud toepassingen zoals Microsoft Office 365 of Google Docs vragen ook voldoende uploadbandbreedte. Daarom is een symmetrische verbinding wenselijk om soepel te kunnen werken. Een volledig symmetrische verbinding heeft net zoveel bandbreedte voor upload als voor download beschikbaar en is daardoor veel beter geschikt voor werken in de Cloud. Symmetrische verbindingen vereisen typisch zakelijk glasvezel als onderliggende technologie.

 

Gegarandeerde bandbreedtes en overboeking

De bandbreedtes waarmee internetaanbieders adverteren is in de praktijk niet altijd de daadwerkelijk beschikbare bandbreedte. De maximale capaciteit van de internetverbinding wordt vaak gedeeld met meerdere gebruikers. Dit fenomeen heet overboeking.

De mate van overboeking wordt bepaald door de overboekingsfactor. Wanneer u garanties nodig hebt op uw internetverbinding moet u dus goed op de overboekingsfactor letten.

Gangbare overboekingsverhoudingen zijn 1:4 en 1:10, waarbij de laatste betekent dat slechts een tiende van geadverteerde bandbreedte gereserveerd wordt voor u. Dit verklaart mede de soms grote prijsverschillen tussen producten (naast verschillen in bijvoorbeeld beschikbaarheid). Wanneer er geen sprake is van overboeking dan wordt dit ook wel aangeduid met 1:1.

 

Capaciteit van de verbinding

Voldoende bandbreedte is een belangrijke voorwaarde om de investeringen in devices en Cloud toepassingen tot hun recht te laten komen. Besparen op bandbreedte is dan ook zonde van die investeringen. Hoeveel bandbreedte uw bedrijf nodig heeft is afhankelijk van de hoeveelheid Cloud toepassingen die uw bedrijf gebruikt en hoe vaak hiermee wordt gewerkt. Ook het algemeen internetgebruik vraagt bandbreedte. Hiervoor dient u niet alleen rekening te houden met het gebruik door medewerkers op locatie, maar ook dat van thuiswerkers, bezoekers en klanten die over de vloer komen.

 

Service level afspraken

Hoe belangrijker de beschikbaarheid van internet voor uw bedrijf is, hoe belangrijker het is om garanties af te spreken in een zogeheten service level overeenkomst of Service Level Agreement (SLA). Omdat uitval van de verbinding bij uitzondering kan plaatsvinden, is het ook belangrijk om goede afspraken te maken over de hersteltijd.

 

Redundantie creëren

De beschikbaarheid van de internetverbinding kan verstoord worden door calamiteiten zoals een kapotte router of een kabelbreuk door graafwerkzaamheden. U kunt zich wapenen tegen deze zogenoemde Single Points of Failures (SPOF’s) door middel van:

  • Back-up: Wanneer een hoofdverbinding wordt voorzien van een secundaire verbinding, schakelt deze volledig automatisch over naar de back-upverbinding. Ook niet onbelangrijk is dat deze noodverbinding hierbij gebruik blijft maken van dezelfde IP-adressen als die van de hoofdverbinding.
  • Virtual Router Redundancy Protocol (VRRP): Het verschil tussen een back-up of VRRP-oplossing zit hem in de aanwezigheid van een tweede router. De primaire en secundaire verbinding komen elk binnen op een eigen router. Deze twee routers vormen samen één virtuele gateway, waardoor de hardware als SPOF wordt uitgesloten.

 

Latency

Latency is de vertraging (uitgedrukt in milliseconden, ms) die optreedt tussen de toepassing in de cloud en de browser van de gebruiker. Een hoge latency (veel vertraging; typisch meer dan 150 ms) veroorzaakt toepassingen die traag reageren. Lage latency (weinig vertraging; typisch minder dan 150 ms) is van extra belang voor conferencing-toepassingen.

 

Bescherming tegen DDoS-aanvallen

Een DDoS-aanval (Distributed Denial of Service aanval) is een gecoördineerde aanval op een website, server of ander systeem vanaf zeer veel verschillende locaties op het internet. DDoS-aanvallen vinden steeds vaker plaats, worden complexer en gevarieerder. Uw organisatie loopt hierdoor verhoogd risico om slachtoffer te worden van een aanval. Heeft u geen DDoS Protectie? Dan kan een dergelijke aanval negatieve gevolgen voor uw onderneming hebben. Denk aan: uitval van uw diensten, omzetdaling, reputatieschade en hoge herstelkosten.

Doordat de aanval van zoveel verschillende kanten komt, is het niet mogelijk om in uw netwerk technische tegenmaatregelen te nemen. Dat kan de internetprovider in zijn netwerk wel.

 

Laat uw bedrijfsprocessen optimaal werken

De continuïteit van uw bedrijfsprocessen waarborgen? DataWeb levert zakelijk internet tot wel 10 Gbit/s met de hoogst mogelijke kwaliteitseisen. Denk hierbij aan 99,9% uptime en zonder overboeking. Wij adviseren uw bedrijf uitgebreid over de optimale snelheid en bieden ondersteuning in het netwerkontwerp zodat deze toekomstbestendig is en eenvoudig te managen. Heeft u vragen of ontvangt u graag persoonlijk advies? Neem gerust contact met ons op via sales@dataweb.nl of 070 381 92 18.

Over: Rico Wisman

Bio: Sinds 1994 ben ik als manager werkzaam bij DataWeb, onafhankelijke Internet Service Provider (ISP). DataWeb is een flexibele organisatie met korte lijnen die sinds 1994 actief is in de zakelijke markt. DataWeb kan zich daarom met recht tot één van de eerste internetproviders van Nederland rekenen. Kenmerkend voor mijn werk bij DataWeb is de specialisatie in datacommunicatie. Dit resulteert in een uitgebreid en gevarieerd portfolio met een breed scala aan bedrijven, overheden en non-profitinstellingen.

Croonwolter&dros | TBI
Enver
Davanti Nederland
UTS
Heerema
Nabuurs
Doe de Postcode Check

Bekijk de mogelijkheden op jullie bedrijfslocatie



    Leveren we op jullie locatie?
    heeft u een vraag? neem contact op
    bel ons voor al uw vragen 070 381 92 18
    e-mail specifieke wensen sales@dataweb.nl
    elke werkdag bereikbaar Start chat
    plan een Adviesgesprek