Graafschade is de belangrijkste oorzaak van storingen: ruim een kwart van de storingen is het directe gevolg van graafschade. Dat levert niet alleen ongemak op, maar kost het bedrijfsleven ook miljoenen. Graven gebeurt overal in Nederland en kan ook uw data infrastructuur raken. Is connectiviteit cruciaal voor uw bedrijfsvoering? Dan is het belangrijk een vangnet in te bouwen waarmee u eventuele downtime door graafschade tot het absolute minimum beperkt. Welke maatregelen u kunt nemen lees u hier.
Agentschap telecom concludeert in het jaarlijks rapport dat het aantal graafschades in 2020 met 10% is toegenomen. Een zorgelijke ontwikkeling, omdat het aantal graafbewegingen de komende jaren alleen maar zal toenemen.
Bij het graven kunnen essentiële leidingen en kabels, waaronder uw glasvezelkabel, worden geraakt met als gevolg dat uw bedrijf enkele uren of zelfs dagen niet, of niet volledig, kan functioneren. Dit leidt tot problemen in de continuïteit van uw dienstverlening, wat een enorme catastrofe kan worden:
Beschikbaarheid van het netwerk is onmisbaar en voor veel organisaties zelfs een doorslaggevende factor om business te kunnen doen. Denk aan scholen, overheden, logistieke dienstverleners, retail, ziekenhuizen of meldkamers. Niet bereikbaar zijn zou hier grote gevolgen hebben.
Als bedrijf, overheid of non-profitorganisatie kunt u zich gelukkig wapenen tegen de uitval van uw data infrastructuur door graafschade. We hebben de drie belangrijkste maatregelen voor u op een rij gezet:
In de zakelijk glasvezel-markt zijn veel resellers van grote partijen als KPN en Ziggo actief. Deze resellers hebben geen controle over het netwerk waardoor storingen of aanpassingen in configuratie lastiger zijn door te voeren. Voor het beheren van de verbinding ben je uiteindelijk afhankelijk van de Internet Service Provider (ISP) zelf. Kies daarom een zelfstandige ISP, zoals DataWeb, die eigen netwerkdiensten levert. Dit zorgt voor korte lijnen waardoor eventuele storingen (al dan niet door kabelbreuk) direct, goed en snel worden opgepakt.
Back-up: Een back-up internetverbinding zorgt ervoor dat u kunt blijven doorwerken als de hoofdverbinding in storing gaat. Hierbij kan er gebruik worden gemaakt van verschillende netwerken. Als er kabelbreuk plaatsvindt op één van de netwerken, wordt automatisch naar het andere netwerk geswitcht (fail-over). Zo bent u niet afhankelijk van de betrouwbaarheid van één netwerk.
Redundantie: Binnen een redundant netwerk kan het internetverkeer via twee verschillende verbindingen, via twee routers en twee verschillende datacenters over twee carriers, met een zoveel mogelijk gescheiden tracé naar uw bedrijfslocatie verzonden. Mocht er kabelbreuk plaatsvinden op de ene verbinding, dan wordt het verkeer automatisch via de tweede verbinding geleid en ondervindt uw bedrijf minimale hinder van de uitval en kunt u altijd blijven doorwerken.
Het Virtual Router Redundancy Protocol (VRRP) – of het Hot Standby Router Protocol (HSRP) in het geval van Cisco routers – is een netwerkprotocol waarmee een dergelijk redundant netwerk wordt bewerkstelligd.
VRRP-redundantie ingewikkeld? Elliot van DataWeb (5 jaar) legt het je graag in één minuut uit:
Hoe belangrijker de beschikbaarheid van internet voor uw bedrijf is, hoe belangrijker het is om garanties af te spreken in een zogeheten servicelevel overeenkomst of Service Level Agreement (SLA). Omdat kabelbreuk door graafschade ook bij u kan plaatsvinden, is het ook belangrijk om goede afspraken te maken over de reparatie- en hersteltijd.
Is uw bedrijf ook afhankelijk van goed werkend zakelijk internet? DataWeb levert verbindingen tot wel 100 Gbit/s met de hoogst mogelijke garanties, zoals 99,9% uptime, geen overboeking en 24/7 support. Onze werkwijze heeft ervoor gezorgd dat we de Computable Awards hebben gewonnen in de categorie services.
Wij adviseren uw bedrijf over de optimale bandbreedte en bieden ondersteuning in het netwerkontwerp, zodat deze toekomstbestendig is en u bent voorbereid op eventuele kabelbreuk door graafwerkzaamheden. Neem hiervoor vooral contact met ons op via sales@dataweb.nl of bel 070 381 92 18.
Bekijk de mogelijkheden op jullie bedrijfslocatie