Specialist in zakelijk glasvezel
99,9% uptime garantie 99,9% uptime garantie
Gegarandeerde bandbreedte Gegarandeerde bandbreedte
24/7 support bij verstoringen 24/7 support bij verstoringen

Geen internet door graafschade – Een enorme schadepost

Graafschade is de belangrijkste oorzaak van storingen: ruim een kwart van de storingen is het directe gevolg van graafschade. Dat levert niet alleen ongemak op, maar kost het bedrijfsleven ook miljoenen. Graven gebeurt overal in Nederland en kan ook uw data infrastructuur raken. Is connectiviteit cruciaal voor uw bedrijfsvoering? Dan is het belangrijk een vangnet in te bouwen waarmee u eventuele downtime door graafschade tot het absolute minimum beperkt. Welke maatregelen u kunt nemen lees u hier.

Geen internet graafschade

Graafschade in cijfers

Agentschap telecom concludeert in het jaarlijks rapport dat het aantal graafschades in 2020 met 10% is toegenomen. Een zorgelijke ontwikkeling, omdat het aantal graafbewegingen de komende jaren alleen maar zal toenemen.

  • 45.102 schades bij 768.790 graafbewegingen (bij 5,87% van alle graafwerkzaamheden gaat het mis);
  • 55% van alle graafschades had betrekking op datatransport;
  • €38,4 miljoen directe kosten voor herstel graafschade;
  • €730 miljoen indirecte kosten door gevolgschade vanwege onderbreking primaire proces bedrijven.

 

Bedrijfscontinuïteit in het geding

Bij het graven kunnen essentiële leidingen en kabels, waaronder uw glasvezelkabel, worden geraakt met als gevolg dat uw bedrijf enkele uren of zelfs dagen niet, of niet volledig, kan functioneren. Dit leidt tot problemen in de continuïteit van uw dienstverlening, wat een enorme catastrofe kan worden:

  • Bedrijfsprocessen stoppen;
  • Uw organisatie is onbereikbaar;
  • Klanten kunnen niet bediend worden;
  • Leveranciers weten niet wat er van hen wordt verwacht;
  • Medewerkers kunnen niet meer worden uitbetaald;
  • Alle vormen van digitale communicatie en samenwerking wordt vrijwel onmogelijk.

Beschikbaarheid van het netwerk is onmisbaar en voor veel organisaties zelfs een doorslaggevende factor om business te kunnen doen. Denk aan scholen, overheden, logistieke dienstverleners, retail, ziekenhuizen of meldkamers. Niet bereikbaar zijn zou hier grote gevolgen hebben.

 

Welke maatregelen kunt u nemen?

Als bedrijf, overheid of non-profitorganisatie kunt u zich gelukkig wapenen tegen de uitval van uw data infrastructuur door graafschade. We hebben de drie belangrijkste maatregelen voor u op een rij gezet:

1.    Ga in zee met een zakelijke Internet Service Provider

In de zakelijk glasvezel-markt zijn veel resellers van grote partijen als KPN en Ziggo actief. Deze resellers hebben geen controle over het netwerk waardoor storingen of aanpassingen in configuratie lastiger zijn door te voeren. Voor het beheren van de verbinding ben je uiteindelijk afhankelijk van de Internet Service Provider (ISP) zelf. Kies daarom een zelfstandige ISP, zoals DataWeb, die eigen netwerkdiensten levert. Dit zorgt voor korte lijnen waardoor eventuele storingen (al dan niet door kabelbreuk) direct, goed en snel worden opgepakt.

 

2.    Zorg voor redundantie of een back-up verbinding

Back-up: Een back-up internetverbinding zorgt ervoor dat u kunt blijven doorwerken als de hoofdverbinding in storing gaat. Hierbij kan er gebruik worden gemaakt van verschillende netwerken. Als er kabelbreuk plaatsvindt op één van de netwerken, wordt automatisch naar het andere netwerk geswitcht (fail-over). Zo bent u niet afhankelijk van de betrouwbaarheid van één netwerk.

Redundantie: Binnen een redundant netwerk kan het internetverkeer via twee verschillende verbindingen, via twee routers en twee verschillende datacenters over twee carriers, met een zoveel mogelijk gescheiden tracé naar uw bedrijfslocatie verzonden. Mocht er kabelbreuk plaatsvinden op de ene verbinding, dan wordt het verkeer automatisch via de tweede verbinding geleid en ondervindt uw bedrijf minimale hinder van de uitval en kunt u altijd blijven doorwerken.

Het Virtual Router Redundancy Protocol (VRRP) – of het Hot Standby Router Protocol (HSRP) in het geval van Cisco routers – is een netwerkprotocol waarmee een dergelijk redundant netwerk wordt bewerkstelligd.

VRRP-redundantie ingewikkeld? Elliot van DataWeb (5 jaar) legt het je graag in één minuut uit:

 

3.    Spreek een SLA af

Hoe belangrijker de beschikbaarheid van internet voor uw bedrijf is, hoe belangrijker het is om garanties af te spreken in een zogeheten servicelevel overeenkomst of Service Level Agreement (SLA). Omdat kabelbreuk door graafschade ook bij u kan plaatsvinden, is het ook belangrijk om goede afspraken te maken over de reparatie- en hersteltijd.

 

DataWeb verzorgt uw connectiviteit

Is uw bedrijf ook afhankelijk van goed werkend zakelijk internet? DataWeb levert verbindingen tot wel 100 Gbit/s met de hoogst mogelijke garanties, zoals 99,9% uptime, geen overboeking en 24/7 support. Onze werkwijze heeft ervoor gezorgd dat we de Computable Awards hebben gewonnen in de categorie services.

Wij adviseren uw bedrijf over de optimale bandbreedte en bieden ondersteuning in het netwerkontwerp, zodat deze toekomstbestendig is en u bent voorbereid op eventuele kabelbreuk door graafwerkzaamheden. Neem hiervoor vooral contact met ons op via sales@dataweb.nl of bel 070 381 92 18.

Over: Rico Wisman

Bio: Sinds 1994 ben ik als manager werkzaam bij DataWeb, onafhankelijke Internet Service Provider (ISP). DataWeb is een flexibele organisatie met korte lijnen die sinds 1994 actief is in de zakelijke markt. DataWeb kan zich daarom met recht tot één van de eerste internetproviders van Nederland rekenen. Kenmerkend voor mijn werk bij DataWeb is de specialisatie in datacommunicatie. Dit resulteert in een uitgebreid en gevarieerd portfolio met een breed scala aan bedrijven, overheden en non-profitinstellingen.

Adidas
Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
Zivver
Nutricia
National Geographic
Ticketmaster
Doe de Postcode Check

Bekijk de mogelijkheden op jullie bedrijfslocatie



    Leveren we op jullie locatie?
    heeft u een vraag? neem contact op
    bel ons voor al uw vragen 070 381 92 18
    e-mail specifieke wensen sales@dataweb.nl
    elke werkdag bereikbaar Start chat
    plan een Adviesgesprek